Dialogul vindecător

Dialogul imago este un dialog vindecător.

Înaintea oricărui dialog se face o programare sau se cere celuilalt disponibilitatea de a participa la dialog.

Este un punct foarte important.

Dacă va fi disponibil va fi atent, prezent și va emite acea energie deschizătoare spre a transforma o anumită tensiune și disconfort în siguranță și confort.

Autor psiholog Niculina Gheorghiță

În momentul în care cerem disponibilitatea celuilalt îi onorăm granițele, îi dăm timp să-și regleze emoțiile reactive și să fie disponibil emoțional.

Dialogul IMAGO are trei pași principali:

  • Oglindirea – reflectarea corectă a lucrurilor auzite fără să schimbi nimic (cuvânt cu cuvânt);
  • Validarea – observarea adevărului perspectivei celuilalt și menținerea propriei perspective. Adică are sens pentru mine ce spui, dar nu e necesar să fiu și de acord, chiar dacă uneori pot fi de acord.
  • Empatizarea – simțirea/imaginarea emoțiilor pe care cealaltă persoană le experimentează în lumea lui interioară.

În linii mari aș vrea să vă explic oglindirea. Într-un dialog IMAGO și un partener și celălalt vor fi când emițător când receptor într-un dute-vino echilibrat care este atât egalitarian (ambii au oportunitatea de a trimite și de a primi) cât și generos ( mai e si altceva…).

Aparent oglindirea este simplă dar nu este ușoară atunci când este încărcătură emoțională în spate și zgândăre răni emoționale vechi.

Astfel la finalul unei fraze receptorul întreabă emițătorul: Am auzit corect…? se asigură ca a prins ideea și mesajul.

Validarea. Receptorul spune: ”are sens ce spui și ce are sens pentru mine din ce spui este…”

Empatizarea . Acest pas mută atenția pe felul în care se simte emițătorul, pe experiența emoțională din spatele mesajului. Este de fapt un exercițiu de a ”simți cu” celălalt. De a merge câțiva pași în papucii lui, de a-ți imagina cum se simte lumea în experiența sa. Pentru a exprima empatie receptorul este necesar ca mai întâi să asculte emoția pe care o experimentează partenerul său, daca emoția nu este evidentă trebuie să asculte ce sentimente se ascund prin cuvintele pe care le spune emițătorul. Empatizare – ca definiție – este o proiecție imaginativă în subiectivitatea celuilalt.

Aici vorbim de empatia participatorie – și nu cea cognitivă – unde se are în vedere faptul că: ”înțeleg ceea ce înțelegi tu pentru că experimentez ceea ce experimentezi tu, cu toate că rămân eu însămi”.

În final empatia devine o caracteristică a spațiului dintre, iar conținuturile devin secundare contractului dintre parteneri. La asta ne referim prin acceptarea empatică a celuilalt ca delimitat de sine.

Fiecare din acești pași au sub-pași formați din trunchiuri de fraze care ajută la clarificarea mesajului de comunicat și a rămâne atât emițătorul cât și receptorul atent la subiectul discutat. (Va urma)

Precedent post
Primește iubirea pe care o dorești
Următor post
IMAGO și teoria câmpului cuantic

Comentați

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *
Evaluarea ta*

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare
Coș

Nu ai niciun produs în coș.

Cea mai nouă carte.

Activarea înțelegerii pentru reușita în viață
Ghid practic de psihologie cuantică

În spatele unui gând pe care creierul tău îl captează, se află o convingere sau o credință implementată în creier.